Friheten i Kristus

 

Joh. 8:36

Om nu Sonen gör er fria blir ni verkligen fria. 

 

Livet i den här världen blir alltmer kringskuret. Makthavare i bakgrunden utövar stort inflytande på internationella organisationer, länders regeringar och politiska makthavare. Och vi kan konstatera att det i allt snabbare takt sker en anpassning till världens ”agenda”.

 

Som enskilda medborgare drabbas vi av allt fler restriktioner och inskränkningar i privatlivet. Och varje ny restriktion sägs vara ”för det allmännas bästa”. Vi lockas med ”piska och morot”. Om jag är lydig, får jag behålla min ”frihet”.

 

Men det är en illusion. Vad är det för ”frihet” som vi får behålla? De anpassningar och restriktioner som ska låta oss ”behålla” en skenbar frihet på ett område, leder samtidigt till ofrihet på många andra områden. Den ”digitala” kontrollen över medborgarna ökar. Det sker gradvis, och till slut kommer ofriheten att vara total.

 

Världens ”agenda” styrs av vår fiende, den här tidsålderns gud. Han vill oss inte väl. Han vill hålla oss i ofrihet och slaveri. Och det som från början kastade in världen i denna ofrihet var syndafallet. Världen och människorna kom under förgängelse och dom. Vi blev slavar under synden och den här världen.

 

Det var fiendens ”agenda”. Men Gud har en annan ”agenda”. Han har inte övergett Sin skapelse, Han har inte övergett de människor Han skapade till Sin avbild. Det finns befrielse från slaveriet och ofriheten.

 

(Luk. 4:18-19) Herrens Ande är över mig för han har smort mig till att förkunna glädjens budskap för de fattiga. Han har sänt mig att utropa frihet för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren.

 

När vi tar emot Jesus i tro, vänder om och får en pånyttfödd ande, kommer vi ut i friheten. Vi befrias från syndens och världens slaveri. Men det sker inte utan motstånd från fienden.

 

(Joh. 15:18-19) Om världen hatar er, ska ni veta att den har hatat mig före er. Hade ni tillhört världen, skulle världen ha älskat er som sina egna. Men ni tillhör inte världen, utan jag har utvalt er och tagit er ut ur världen. Därför hatar världen er.

 

När fienden och världens makthavare inser att vi inte längre låter vår nya frihet inskränkas och att vi inte längre låter oss kuvas av deras ogudaktiga värdegrund och ”agenda”, kommer vi att möta motstånd och missnöje.

 

Vi kan få utstå obehag och fysiska frihetsinskränkningar. Men vår nyvunna frihet i Kristus ger oss motståndskraft. Fienden kan besvära oss, men eftersom vi inte längre tillhör världen, har han inte längre kontroll över oss. Han kan inte tillfoga oss permanent skada.

 

(2 Kor. 3:16-18) Men när någon omvänder sig till Herren tas slöjan bort. Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet. Och alla vi som med obeslöjat ansikte ser Herrens härlighet som i en spegel, vi förvandlas till en och samma bild, från härlighet till härlighet. Det sker genom Herren, Anden.  

 

Så länge vi lever på världens villkor, ser vi inte klart. Vi förstår inte att vi lever i ofrihet och slaveri. Vi lever i illusionen av att världen och den här tidsålderns gud vill oss väl och att de restriktioner och frihetsinskränkningar som drabbar oss är för vårt eget bästa. Men det leder oss bara in i ett djupare slaveri och till sist i fördärvet.

 

Men när vi omvänder oss till Jesus, kommer vi att se klart. Jesus kom för att utropa frihet för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet. Och när vi tar emot Jesus, kommer vi att förstå vem Gud är. Vi tar emot Den Helige Ande, och Anden för oss ut i den verkliga friheten. Och den friheten kan fienden inte ta ifrån oss.

 

Vi ska inte låta vår andliga frihet inskränkas av fienden. Vi får lägga varje ny dag i Guds händer och låta Den Helige Ande föra oss på rätta vägar för Jesu skull. Det ger oss den enda, verkliga friheten.

 

Gud välsigne dig